PERCEPCJA WZROKOWA

PERCEPCJA WZROKOWA czyli spostrzeganie wzrokowe

Zmysł wzroku stanowi bardzo ważna cześć funkcjonowania poznawczego u dziecka/człowieka. Jego stymulacja jest fundamentalna , zwłaszcza u dzieci z rożnymi zaburzeniami rozwojowymi

. Zmysł wzroku –patrzenie na świąt – jest istotnym, „podstawowym etapem rozwoju inteligencji i uczenia się komunikacji językowej” (J. Cieszyńska). Jej prawidłowy rozwój przygotowuje nasze dzieci do podjęcia nauki w szkole. Jest potrzebna do czytania, pisania i wielu innych zadań z jakimi spotykać się będą nasze maluchy.

A co w zasadzie oznacza to „spostrzeganie, percepcja wzrokowa” a no jest to nic innego jak nasza zdolności do rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych. Uczestniczy ona niemal we wszystkich naszych działaniach (wykluczając z tego grona oczywiście osoby kompletnie niewidome…) Oczywiście rozwój percepcji wzrokowej przebiega etapami- jeśli będziecie chcieli to Wam to kiedyś opisze.

To by było na tyle jeśli chodzi o teorie, a teraz podsyłam kilka propozycji zabaw.


Dla niemowlaczków:

  • umieszczamy w niewielkiej odległości od oczu dziecka jakaś zabawkę, książeczkę – najlepiej w skontrastowanych kolorach -niemowlaki, w pierwszym etapie rozwoju wzrokowego najlepiej dostrzegają właśnie silnie skontrastowane barwy (ja dostałam w prezencie taka specjalna książeczkę). Poruszamy zabawka powoli, po łuku! Ważne! W ten sposób rozszerzamy pole widzenia dziecka! To samo robimy ze swoja twarzą (twarz około 15 cm od twarzy dziecka) – przesuwamy ja wolno nad główka dziecka po luku 90%, robimy do dzieciaczka minki, mówimy zdania o rożnej intonacji, śmiejemy się głośno do dziecka, śpiewamy piosenki , bawimy się w „a kuku” zasłaniając np. swoja twarz rękami lub chusta, śpiewając powoli oddalamy się od niemowlaczka.
  • Układamy kilka zabawek (mis, lala, auto), klocków kolorowych przed dzieckiem, dziecko na brzuszku lub ułożone na naszych kolanach. Poruszamy zabawkami, wydajemy dźwięki np. auto jedzie brum brum..
  • Podczas kąpieli wrzucamy do wanny kolorowe zabawki, piłeczki.
  • Podajemy dziecku zabawkę do ręki i czekamy aż rozpocznie zabawę.
  • Pokazujemy zabawkę a następnie chowamy pod chustę/ściereczkę, ukrywamy w dłoni np. piłeczkę – niemowlę na przełomie 8 i 9 mca życia potrafi już poszukiwać przedmiotu, który „zniknął ”.

IMG_20130919_200815

IMG_20131101_132604

IMG_20131104_120157

IMG_20130825_191159

IMG_20130924_163322

IMG_20130702_152531

fff

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s