Mózgowa organizacja języka

Mózgowa organizacja języka. Co to oznacza i „z czym to się je”? I jak jest to ważne dla rozwoju języka.

mózg1

Jak powszechnie wiadomo mamy jeden mózg, a w nim dwie półkule: prawą i lewą, czyli dwa w jednym. Półkule mózgowe różnią się pod względem funkcjonalnym i anatomicznym. Każda z nich pracuje „innym programem” czyli w odmienny sposób przetwarza informacje, które do nich docierają. TYLKO ICH WZAJEMNA współpraca gwarantuje osiągnięcie „optymalnych wyników” .

 O mózgu ludzkim w skrócie.

Mózg bierze udział we wszystkich naszych działaniach. To, co myślimy, jak postępujemy, co czujemy jak się porozumiewamy, zależy od funkcjonowania mózgu w każdej chwili.

Jest on najbardziej skomplikowanym i jednocześnie fantastycznym narządem we wszechświecie. Waży zaledwie około 1.3 kg i w 80% składa się z wody! Jest podstawa osobowości , a niektórzy sądzą, że również siedzibą duszy.

Mózg zużywa 20% tlenu i około 20% kalorii, które spożywamy. Mimo, że jest tak mały to jego aktywności jest ogromna w porównaniu do reszty ciała. Składa się z około 100 miliardów neuronów – liczba porównywalna do ilości gwiazd Drogi Mlecznej.

Każdy neuron połączony jest z innym za pomocą 40 000 oddzielnych połączeń tzw. synaps. Gdy dokonamy prostego działania matematycznego mnożąc liczbę neuronów z połączeniami synaptycznymi to wyjdzie nam suma połączeń większa od liczby gwiazd we wszechświecie!!! (100.000.000 x 40.000= 4000.000.000.000 ).

Może słyszeliście kiedyś takie zdanie, „że używamy tylko jakiś tam procent naszego mózgu (np. 10%)”. Jest to totalna bzdura. Mózg nigdy nie odpoczywa, nie wyłącza się, pracuje przez całe nasze życie. Można jedynie poprawić wydajność naszego mózgu, ale nie dajmy sobie wmówić, ze 90% mózgu jest nieczynne!

Rozwój mózgu najintensywniej przebiega w pierwszych latach życia. Szczególnie szybko zaś w pierwszym roku życia – badania obrazowania mózgu wykazały, że mózg 12 miesięcznego dziecka przypomina mózg młodej osoby. Do 3 roku życia mózg dziecka wytwarza około biliarda połączeń – około dwóch razy więcej niż u osoby dorosłej. Pokazuje to jak ważna i istotna jest stymulacja mózgu dziecka w tym właśnie czasie, aby owe polaczenia nie zanikły – znacie pewnie to powiedzenie (i nie chodzi mi o mężczyzn ;-), że organ nieużywany zanika. Stwierdzenie to świetnie opisuje sytuacje 😉

osoby. Do 3 roku życia mozg dziecka wytwarza około biliarda ( ) połączeń – około dwóch razy więcej niż u osoby dorosłej. Pokazuje to jak ważna i istotna jest stymulacja mózgu dziecka w tym właśnie czasie, aby owe polaczenia nie zanikły – znacie pewnie to powiedzenie (i nie chodzi mi o mężczyzn 😉 , że organ nieużywany zanika. Stwierdzenie to świetnie opisuje sytuacje 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s