Wczesna nauka czytania a półkule mózgowe. Dlaczego warto uczyć czytać małe dzieci.

Wczesna nauka czytania a półkule mózgowe. Dlaczego warto uczyć czytać małe dzieci.

Kolejna porcja pomysłów na zabawy w czytanie dla maluchów i nie tylko.

Tym razem zaprezentuje Wam sposób na naukę czytania dźwięków onomatopeicznych (czyli wszelkiego rodzaju wyrażeń dźwiękonaśladowczych np. MU MU, KUM KUM itp.)

Ten etap nauki czytania jest zgodny z etapem rozwoju mowy dziecka, ponieważ, to właśnie dźwięki onomatopeiczne wraz z samogłoskami pojawiają się jako jedne z pierwszych. Są one ścisłe związane z tzw. prawopółkulowym przetwarzaniem języka.


Teraz trochę teorii, z mojego punktu widzenia, bardzo ciekawej ;-).

Jak wiadomo z badań neurobiologicznych, język jest przetwarzany głownie w lewej półkuli (sekwencyjnej, analitycznej – ale są oczywiście wyjątki i tu pojawiają się nam np. dzieci dyslektyczne, leworęczne, autystyczne oraz prawej (globalnej).

Upraszczając, to właśnie lewa półkula jest nam w życiu/szkole bardziej potrzebna. Badania przeprowadzone przez neuropsychologów dowodzą , iż wszechstronna stymulacja językowa , a przede wszystkim nauka czytania i pisania, może sprzyjać stopniowemu kształtowaniu się przewagi lewej półkuli w procesach językowych. To zaś jest niezbędne podczas chybkiego czytania ze zrozumieniem i w rezultacie warunkuje skuteczne uczenia się (czyli ważna jest przewaga lewej półkuli nad prawą a nie odwrotnie).

Dlaczego właśnie wczesne czytanie? Otóż Moi Drodzy Rodzice:

Wasze dziecko podczas czytania, nie tylko skupia uwagę na tekście, tym samym ćwicząc koncentrację, lecz równocześnie doskonali i trenuje swoją artykulację. Ma to zasadnicze znaczenie w przypadku dzieci z zaburzoną artykulacją głosek. Wczesna nauka czytania daje ogromne możliwości kształtowania intelektu dziecka i jak już wspomniałam wcześniej stymuluje lewą półkule mózgu. Kształtuje i rozwija m.in. :

  • wyobraźnie niezbędna do kreatywnego myślenia
  • słownictwo,
  • koncentrację
  • artykulacje
  • percepcje słuchową i wzrokowa (ogólnie opisując) – dziecko utrwala „wzór” słowa  drogą słuchową i wzrokową jednocześnie
  • dziecko poznaje reguły gramatyczne
  • nabywanie wiedzy
  • funkcjonowanie społeczne
  • i wiele innych procesów np. bez umiejętności czytania dziecko nie będzie umiało prawidłowo pisać.

Zaczynając wczesna naukę czytania metodą krakowska wychodzi się zawsze od zadań łatwiejszych, mających na celu wzbudzić motywacje dziecka (zadania prawopółkulowe), by szybko przejść do zadań trudniejszych, lewopółkulowych.

Metoda naśladuje 3 etapy przyswajania języka :

POWTARZANIE – ROZUMIENIE – SAMODZIELNE NAZYWANIE (CZYTANIE)

  • Powtarzanie – czytamy razem z dzieckiem, dziecko powtarza po nas.
  • Rozumienie- nasz maluch samodzielnie wskazuje odczytany przez nas dźwięk onomatopeiczny lub samogłoskę
  • Samodzielne nazywanie – dziecko samodzielnie czyta

Poniżej prezentuje Wam krótkie filmiki, a w nich różne sposoby na 3 etap przyswajania języka czyli samodzielne odczytywanie.

Sonia na etapie SAMODZIELNEGO ODCZYTYWANIA.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s