Ćwiczenia myślenia

Ćwiczenia myślenia

 Kategoryzowanie

Umiejętność dokonywania kategoryzacji pozwala dziecku na poznawanie świata oraz skuteczne uczenie się.

Zdolność ta polega na umiejętnym dostrzeżeniu cech wspólnych (włączenie danego przedmiotu do zbioru, zajmuje się tym prawa półkula) i cech różnicujących (wykluczenie danego przedmiotu ze zbioru -lewa półkula mózgu). Jednym słowem oznacza to konieczność podjęcia współpracy obu półkul mózgowych.

Kategoryzacja jest wyznacznikiem inteligencji dziecka. Bez umiejętności kategoryzacji dziecko nie rozwinie myślenia przez analogie dzięki, której uczy się reguł społecznych, gramatycznych języka etnicznego i obcego, np. dziecko nie używające czasownika „pić” skąd będzie wiedziało, że woda jest do picia i mleko też jest do picia, że szklanka służy do picia ale ,ze można też pić z kubka. W szkole może mieć problem z gramatyką np. podziałem na rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki itp.

Najprostsza kategoryzacja (dziecko dwuletnie nie powinno mieć większych problemów aby ja wykonać to zadanie):

Rozdzielanie klocków/figur geometrycznych ze względu na kolor.

Potrzebne:

  • dwa pudelka plastikowe, przezroczyste
  • figury geometryczne gotowe lub wykonane samodzielnie lub zwykle klocki (plastikowe, z gumy, z drewna)

Rozkładamy przed dzieckiem pudelka i nasze klocki. Wrzucamy po jednym klocku do każdego pudelka (dwa razy tak aby w każdym pudelku znalazły się po dwa klocki). Następnie prosimy aby dziecko ułożyło/powrzucało klocki we właściwe pudelka. Jeśli nie wykonuje lub ma problem oczywiście pomagamy ;-).

IMG_20150608_184616

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s